NH Nieuws

Jasper maakt levensechte poppen: “Het is een beetje uit de hand gelopen”

26 januari 2020, 11.20 uur · Door Redactie

OOSTWOUD – Als je de poppen ziet zijn ze levensecht. Jasper Holla uit Oostwoud maakt al 25 jaar verschillende soorten poppen. En dat doet hij met veel liefde.

Het begon voor Jasper als een hobby. “Ik verzamelde militaire uniformen en daar waren geen goede poppen voor. Toen bedacht ik dat dat moest veranderen en ben ik poppen gaan maken. Dat is een beetje uit de hand gelopen.”

Erotische poppen

Zijn poppen gaan de hele wereld over en zijn onder meer te zien in verschillende musea. “‘Mijn opdrachtgevers zijn heel uiteenlopend: van de overheid tot de Explosievendienst en van Zwitserland tot Amerika. Ook in West-Friesland hebben we een aantal opdrachtgevers. Een van de grotere is het Zuiderzeemuseum.”

Jasper krijgt ook wel eens gekke opdrachten: “Ik heb een heel leuke klant in Amsterdam: het Seksmuseum. Dat klinkt plat, maar daar hebben we bijvoorbeeld museumpoppen in erotische houdingen voor gemaakt.”

“Een leuke klant is het Seksmuseum. Daarvoor hebben we bijvoorbeeld poppen in erotische houdingen gemaakt”

JASPER HOLLA, POPPENMAKER

Ook de kinderen van Jasper zijn nagemaakt als pop. Ze staan zelfs in een museum in Duitsland als Hans en Grietje. “Ze hebben allebei prettige hoofden en ze hadden allebei het goede kapsel voor Hans en Grietje”, legt hij uit.

Het maken van een pop duurt gemiddeld drie maanden en kost tussen de 100 euro (een tweedehands exemplaar) en 20.000 euro voor een heel uitgebreide. “We proberen voor iedereen te kijken wat er mogelijk is voor hun budget.”

Jasper zou het heel gaaf vinden om van de poppen robots te kunnen maken: “Ik heb een haat- liefdeverhouding met de techniek. Dus als iemand zich nog geroepen voelt om mij te helpen… Hij of zij doet de techniek en ik regel de poppen.”